Nieuwe toeters en bellen mogen niet baten: de aanwas van nieuwe leden bij Twitter zwakt nog steeds af. Toch wist het bedrijf in het vierde kwartaal zijn omzet te vergroten.
Het wordt onderhand een bekend verhaal. Twitter doet het financieel niet slecht, maar blijft keer op keer teleurstellen waar het de groei van het aantal gebruikers aangaat. Dat bleek andermaal uit de cijfers over het vierde kwartaal, waar Twitter donderdag nabeurs mee naar buiten kwam (pdf).
Het aantal maandelijks actieve twitteraars nam toe met 20 procent vergeleken met een jaar eerder, tot 288 miljoen. In het vorige kwartaal bedroeg de groei nog 23 procent. Analisten gepeild door Bloomberg gingen in doorsnee uit van 295 miljoen gebruikers.
Ten opzichte van het derde kwartaal kwamen er slechts 4 miljoen nieuwe leden bij, het kleinste aantal in de geschiedenis van het sociale netwerk.
Twitter-topman Dick Costolo weet de trage aanwas aan de uitrol van iOS 8, het mobiele besturingssysteem van Apple. Bij het updaten van de software zou Twitter 4 miljoen gebruikers hebben verloren, onder meer doordat mensen hun wachtwoord waren vergeten en de app nooit opnieuw hebben geïnstalleerd.
Costolo denkt dat de groei in de eerste drie maanden van dit jaar terugkeert op het niveau van een jaar geleden, schrijft The Wall Street Journal. Dat was wat beleggers wilden horen. De koers van het aandeel ging in de nabeurshandel 9 procent omhoog. Vorig jaar verloor het bedrijf 44 procent van zijn beurswaarde.
Inkomsten verdubbelen wederom
Hoewel het aantal gebruikers achterbleef bij de verwachting van marktvorsers, wist Twitter meer omzet te boeken dan voorzien. De inkomsten kwamen uit op 479 miljoen euro, bijna dubbel zoveel als in oktober, november en december van 2013.
Het bedrijf maakte in het vierde kwartaal 125 miljoen dollar verlies, vergeleken met 512 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt met name doordat Twitter hoge kosten maakt door zijn werknemers te belonen met aandelen.
Nieuwe functionaliteiten
Twitter kondigde in november aan te werken aan nieuwe functionaliteiten waarmee het probeert bezoekers langer op de website te houden. Het ging onder meer om de mogelijkheid om video's te maken en te versturen, nieuwe mobiele applicaties naast Twitter en Vine en een melding van de belangrijkste tweets sinds de laatste keer dat iemand heeft ingelogd.
Naar verluidt is Twitter dicht bij een overeenkomst met Google, bedoeld om tweets makkelijker terug te vinden in de zoekmachine. Daarnaast werkt Twitter aan het aanboren van reclamemarkten buiten de eigen website.
Costolo onder druk
Topman Costolo beloofde dat nieuwe toepassingen op te site meer gebruikers zouden lokken. Hij was afgelopen jaar veel tijd kwijt met het opschudden van het managementteam. Operationeel directeur Ali Rowghani werd in juni gewipt, naar verluidt na meerdere aanvaringen met Costolo over de te voeren strategie. Hij werd tijdelijk opgevolgd door oud-KPMG’er Mike Gupta, die op zijn beurt in juli plaats moest maken voor Goldman Sachs-wonderboy Anthony Noto. Hij begeleidde de beursgang van Twitter voor de zakenbank.
De kritiek op het functioneren van Costolo zwelt aan onder beleggers. Twitter lijkt toch vooral een één-tweetje voor journalisten en politici, met beroemdheden en activisten aan de zijlijn. Dat Instagram Twitter inhaalde qua aantal gebruikers was tekenend.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl